Inhoudsopgave
Artikel 2 - Identiteit van de Ondernemer
Artikel 4 - Het aanbod van de Ondernemer
Artikel 7 - Kosten in geval van
herroeping
Artikel 9 - Levering en uitvoering
Artikel 11 - Eigendomsvoorbehoud en
zekerheid
Artikel 12 - Teruggave ter beschikking
gestelde zaken
Artikel 14 - Aansprakelijkheid
Artikel 16 - Toepasselijk recht en
geschillenbeslechting
Artikel 17 - Aanvullende of afwijkende
bepalingen
Artikel
1 - Definities
In deze
voorwaarden wordt verstaan onder:
1.1 Bedenktijd:
de termijn de Klant gebruik kan maken van zijn Herroepingsrecht.
1.2 Klant: de
eindklant, en ook reseller noemen wij in deze AVW Klant, waaronder natuurlijke
personen worden verstaand indien en voor zover zij ondernemer en geen consument
zijn en daarnaast rechtspersonen en ook hun rechtsopvolgers worden verstaan.
1.3 kalenderdag
1.4
Duurtransactie: een Overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van
producten en/of diensten, waarvan de leveringen- en/of afname verplichting in
de tijd is gespreid.
1.5 Duurzame
gegevensdrager: elk middel dat de Klant of Ondernemer in staat stelt om
informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die
toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen
informatie mogelijk maakt.
1.6
Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de Klant om binnen de Bedenktijd af te
zien van de Overeenkomst op afstand.
1.7
Modelformulier: het modelformulier voor herroeping die de Ondernemer ter
beschikking stelt en die de Klant kan invullen wanneer hij gebruik maakt van
zijn Herroepingsrecht.
1.8 Ondernemer:
de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan
klanten aanbiedt.
1.9 AVW: Deze
algemene voorwaarden voor levering van producten door de Ondernemer en het
verrichten van diensten en werkzaamheden door de Ondernemer, van welke aard dan
ook.
1.10
Overeenkomst(en): de tussen Klant en Ondernemer gesloten Overeenkomst(en)
waarop deze AVW van toepassing zijn verklaard.
1.11 Overeenkomst
op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de Ondernemer
georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot
en met het sluiten van de Overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van
één of meer technieken voor communicatie op afstand.
Artikel
2 - Identiteit van de Ondernemer
ICT Specialist
B.V.
Spanjelaan 6
9403 DP Assen
Telefoon: 085-40
11 384
Email:
info@ictspecialist.nl
KvK-nummer: 65 96
27 45
Btw-nummer:
NL856335381B01
Artikel
3 - Toepasselijkheid
3.1 Deze AVW zijn
van toepassing op alle Overeenkomsten op grond waarvan Ondernemer zaken of
Diensten van welke aard en onder welke benaming dan ook levert aan een Klant.
3.2 Voordat de
overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze AVW aan de
Klant beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal
voordat de Overeenkomst op afstand wordt afgesloten, worden aangegeven dat de
AVW bij de Ondernemer zijn in te zien en dat zij op verzoek van de Klant zo
spoedig mogelijk kosteloos aan hen zullen worden toegezonden.
3.3 Indien de
overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten kan, in afwijking van het
vorige lid en voordat de Overeenkomst op afstand wordt gesloten, de tekst van
deze AVW langs elektronisch weg aan de Klant ter beschikking worden gesteld op
zodanige wijze dat deze door de Klant op een eenvoudige manier kan worden
opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet
mogelijk is zal, voordat de Overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden
aangegeven waar van deze AVW langs elektronische weg kan worden kennisgenomen
en dat zij op verzoek van de Klant langs elektronische weg of op andere wijze
kosteloos aan hen zullen worden toegezonden.
3.4 Voor het
geval dat naast deze AVW tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van
toepassing zijn, zijn het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en
kan de Klant zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds
beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
3.5 Indien één of
meerdere bepalingen van deze AVW op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig
zijn of vernietigd worden, dan blijven de Overeenkomst en deze AVW voor het
overige onverminderd van kracht en zal de betreffende bepaling in onderling
overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling die zoveel mogelijk het
doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht neemt.
3.6 Situaties die
niet in deze AVW zijn geregeld dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van
deze AVW.
3.7
Onduidelijkheden over uitleg of inhoud van een of meerdere bepalingen van onze
voorwaarden, dienen uitgelegd te worden 'naar de geest' van deze AVW.
3.8 De
toepasselijkheid van enige (algemene) voorwaarden van de Klant wordt
uitdrukkelijk van de hand gewezen.
3.9 Deze AVW zijn
eveneens van toepassing op alle Overeenkomsten met de Ondernemer voor de
uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
3.10 Van het in
deze algemene voorwaarden bepaalde kan uitsluitend en alleen worden afgeweken
indien en voor zover zulks uitdrukkelijk, schriftelijk is overeengekomen.
Artikel
4 - Het aanbod van de Ondernemer
4.1 Indien een
aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt
dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
4.2 Het aanbod en
alle andere uitingen van de Ondernemer zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk
anders is aangegeven. Prijslijsten, brochures, catalogi, folders en andere
gegevens die door de Ondernemer zijn verstrekt, binden de Ondernemer niet,
behoudens indien door de Ondernemer schriftelijk uitdrukkelijk anders is
vermeld. De Ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te passen
zonder de Klant hiervan op de hoogte te stellen.
4.3 Het aanbod
bevat een omschrijving van de geboden diensten en/of producten. Spel-, prijs-,
of drukfouten zijn onder voorbehoud, tevens geldt dit voor de getoonde
afbeeldingen.
4.4 Alle
afbeeldingen, specificatiegegevens, prijzen en omschrijvingen in het aanbod
kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de
Overeenkomst.
4.5 Elk aanbod
bevat zodanige informatie, dat voor de Klant duidelijk moet zijn wat de rechten
en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
4.6 De door de
Ondernemer geoffreerde prijzen zijn exclusief omzetbelasting en, tenzij
uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen, exclusief verpakking,
kosten voor vervoer en overige kosten en overige heffingen.
4.7 Kosten van
montage, installatie, implementatie en inbedrijfstelling, begeleiding,
onderricht en daarmee samenhangende reis- en verblijfkosten zijn niet bij de
prijs inbegrepen, tenzij dit schriftelijk expliciet is vermeld.
Artikel
5 - De Overeenkomst
5.1 De
overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 2, tot stand op het
moment van aanvaarding door de Klant van het aanbod en het voldoen aan de
daarbij gestelde voorwaarden.
5.2 Indien de
Klant het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de
Ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding
van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de Ondernemer
is bevestigd, kan de Klant de Overeenkomst ontbinden.
5.3 De ondernemer
kan zich - binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de Klant aan zijn
betalingsverplichting kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die
van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de Overeenkomst op afstand.
Indien de Ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de
Overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling of
aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
5.4 Iedere
overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende
beschikbaarheid van de betreffende producten.
Artikel
6 - Herroepingsrecht
Bij levering van
producten
6.1 Bij de
aankoop van producten heeft de klant de mogelijkheid de overeenkomst zonder
opgave van redenen te ontbinden gedurende 48 uur na bestelling van het product.
6.2 Tijdens de
bedenktijd zal de klant, in geval hij het product reeds heeft ontvangen,
zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts
in de mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen
beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn
herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde
toebehoren en in de originele verpakking aan de ondernemer retourneren,
onbeschadigd, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke
instructies.
6.3 Wanneer de
Klant gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht is hij verplicht dit
binnen 48 uur na bestelling van het product, kenbaar te maken aan de
ondernemer. Het kenbaar maken dient de klant te doen middels het
modelformulier.
6.4 Indien de
klant niet binnen de Bedenktijd kenbaar heeft gemaakt, op de manier zoals
genoemd onder 6.3, dat hij gebruik wenst te maken van het herroepingsrecht, is
de koop definitief.
6.5 Nadat de
klant, binnen de Bedenktijd, kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van
zijn Herroepingsrecht en in geval hij het product reeds heeft ontvangen, dient
de klant het product uiterlijk binnen 48 uur na ontvangst retour te sturen. Bij
niet tijdige terugzending in de zin van de vorige volzin is de koop definitief.
Bij levering van
diensten
6.6 Bij levering
van diensten heeft de Klant de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van
redenen te ontbinden gedurende 48 uur, ingaande op de dag van het aangaan van
de overeenkomst.
6.7 Om gebruik te
maken van zijn herroepingsrecht, zal de klant zich richten naar de door de
ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte
redelijke en duidelijke instructies.
Artikel
7 - Kosten in geval van herroeping
7.1 Indien de
klant gebruik maakt van zijn herroepingsrecht uit artikel 6, komen de kosten
van terugzending voor rekening van de klant.
7.2 Wanneer de
klant het product voor meer heeft gebruikt dan nodig is om te beoordelen of hij
het product daadwerkelijk wil houden, is de klant aansprakelijk voor de
waardevermindering.
7.3 Bij levering
van diensten moet de klant redelijke kosten van een deels gebruikte dienst
betalen als hij een dienst (rechtmatig) beëindigt voor het einde van de
bedenktijd.
7.4 Indien de
klant reeds een aankoopbedrag heeft betaald, zal ondernemer dit bedrag zo
spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 8 dagen terugbetalen. De termijn van 8
dagen begint te lopen de dag nadat de klant aan ondernemer heeft laten weten
dat hij gebruik maakt van zijn herroepingsrecht. Wanneer ondernemer de retour
gezonden producten echter nog niet (in goede staat) heeft terugontvangen, mag
zij wachten met terugbetalen tot het product haar daadwerkelijk heeft bereikt
of tot de klant een bewijs kan overleggen dat hij het product heeft
teruggezonden.
Artikel
8 - Demo's
Indien de klant
gebruik maakt van een demo, moet de demo binnen 30 dagen onbeschadigd, in
originele verpakking, worden teruggezonden (tenzij anders overeengekomen).
Tevens moet bij deze retourzending informatie zijn inbegrepen over de gegevens
van de klant, zodat de ondernemer weet van wie zij deze demo ontvangt. Indien
de demo niet, binnen 30 dagen, teruggestuurd is, zullen de kosten in rekening
worden gebracht. Dit geldt tevens wanneer de geretourneerde demo niet voldoet
aan de gestelde voorwaarden. Kosten voor verzending dienen te worden betaald
door de klant.
Artikel
9 - Levering en uitvoering
9.1 De ondernemer
zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst
nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling
van aanvragen tot verlening van diensten.
9.2 Als plaats
van levering geldt het adres dat de klant aan de ondernemer kenbaar heeft
gemaakt.
9.3 Met
inachtneming van hetgeen hierover in artikel 4 van deze AVW is vermeld, zal de
ondernemer ernaar streven de door hem geaccepteerde bestellingen met bekwame
spoed en uiterlijk binnen 30 dagen na besteldatum uit te voeren, tenzij anders
vermeld aan de Klant.
9.4 Opgegeven
(op)leveringstermijnen, in welke vorm dan ook, zijn slechts streefdata en
hebben nimmer de strekking fataal te zijn. De overschrijding van een genoemde
(op)leveringstermijn brengt de ondernemer derhalve nimmer in verzuim en leidt
niet tot een verplichting tot schadevergoeding of tot andere rechten als
bedoeld in artikel 6:80 e.v. BW. In alle gevallen –derhalve ook ingeval
partijen schriftelijk en uitdrukkelijk een uiterste leveringstermijn of
opleverdatum zijn overeenkomen- komt de ondernemer slechts in verzuim nadat de
klant hem in gebreke heeft gesteld. De ingebrekestelling dient een zo volledig
en gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming te bevatten opdat
de ondernemer in de gelegenheid wordt gesteld adequaat te reageren.
9.5 Indien
levering van een besteld product onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer
zich inspannen om een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Uiterlijk op
de datum van de levering zal aan de klant op een duidelijke en begrijpelijke
wijze worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Bij vervangende
artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een
eventuele retourzending zijn voor rekening van de ondernemer.
9.6 Het risico
van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot
het moment van bezorging aan de Klant of een vooraf aangewezen en aan de
ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is
overeengekomen.
Artikel
10 - Betaling
10.1 Voor zover
schriftelijk niet anders is overeengekomen, dienen de door de klant
verschuldigde bedragen te worden voldaan binnen 14 dagen vanaf de factuurdatum.
10.2 De klant
heeft de plicht om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens
onverwijld aan de ondernemer door te geven.
10.3 Vanaf het
moment dat klant de betalingstermijn heeft overschreden is zij over het
openstaande bedrag wettelijke handelsrente verschuldigd en is ondernemer gerechtigd
de vordering ter incassering uit handen te geven, in welk geval klant daarnaast
tevens gehouden is tot vergoeding van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke
kosten, waaronder kosten berekend door externe deskundigen naast de in rechte
vastgestelde kosten.
10.4 De klant is
niet bevoegd tot verrekening of opschorting.
Artikel
11 - Eigendomsvoorbehoud en zekerheid
11.1 Door de
ondernemer geleverde zaken blijven zijn eigendom tot aan het moment van
volledige betaling van al hetgeen de Klant uit hoofde van, samenhangende met of
voortvloeiende uit de door de ondernemer geleverde zaken aan de Ondernemer
verschuldigd is. Indien de Ondernemer zulks nodig oordeelt, heeft de ondernemer
het recht van de klant zekerheid ten aanzien van de nakoming zijn verplichtingen
te eisen.
11.2 De klant
heeft niet het recht de niet (volledig) betaalde zaken in pand te geven, daarop
bezitloos pandrecht te vestigen of enig ander zakelijk of persoonlijk recht ten
behoeve van een derde daarop te vestigen.
11.3 Indien ten
gevolge van be- of verwerking door de klant het eigendomsrecht van de
ondernemer rustend op de door de ondernemer geleverde zaken verloren is gegaan,
is de klant verplicht onverwijld ten behoeve van de ondernemer een bezitloos
pandrecht te vestigen op de zaken ontstaan na de be- of verwerking.
11.4 De
ondernemer is te allen tijde gerechtigd de zaken die zich onder de klant (of
derden) bevinden, maar in eigendom toebehoren aan de ondernemer, onder zich te
nemen, zodra de Ondernemer in redelijkheid kan aannemen dat de reële kans
bestaat dat de klant niet aan zijn verplichtingen zal voldoen. Het voorgaande
laat onverlet de rechten zoals die voor de ondernemer voortvloeien uit het
gemene recht: met name behoudt de ondernemer ook het recht de klant na het
onder zich nemen van de zaken tot schadevergoeding aan te spreken.
11.5 Wanneer de
klant enige betalingsverplichting niet of niet tijdig nakomt, alsook ingeval
van (aanvraag van) surseance, faillissement, onder curatelestelling, overlijden
of liquidatie van zaken van de klant, is de ondernemer gerechtigd de door de
ondernemer geleverde zaken terug te nemen. De klant machtigt de ondernemer
hiertoe onherroepelijk elke plaats te betreden waar deze zaken zich bevinden.
11.6 De klant is
verplicht het risico van brand en diefstal ten aanzien van de niet betaalde
zaken te verzekeren en op verzoek van de ondernemer deze verzekering aan te
tonen.
Artikel
12 - Teruggave ter beschikking gestelde zaken
12.1 Indien de
ondernemer aan de Klant bij de opdracht zaken ter beschikking heeft gesteld is
de klant gehouden het geleverde op diens schriftelijke verzoek binnen 8 dagen
in oorspronkelijke staat, vrij van gebreken en volledig te retourneren. Indien
de Klant deze verplichting niet nakomt zijn alle hieruit voortvloeiende kosten
voor zijn rekening.
12.2 Indien de
klant, om welke reden ook, na daartoe strekkende aanmaning, alsnog in gebreke
blijft met de onder punt 1 van dit artikel genoemde verplichting, heeft de
ondernemer het recht de daaruit voortvloeiende schade en kosten, waaronder de
kosten van vervanging, op de Klant te verhalen.
Artikel
13 - Garantie/service
13.1 De
ondernemer verstrekt aan de klant geen enkele garantie, tenzij uitdrukkelijk
schriftelijk anders overeengekomen. Met inachtneming van het elders in deze AVW
bepaalde, garandeert de ondernemer de deugdelijkheid van de gebruikte
materialen en de juiste werking overeenkomstig de tussen partijen gesloten
overeenkomst van de door de ondernemer geleverde zaken en/of diensten in
algemene zin. De garantie strekt (gezien de aard daarvan) niet tot het
verzekeren van foutloze werking van computerprogrammatuur. Deze garantie geldt
voor een periode van 90 dagen vanaf de levering, tenzij schriftelijk anders
overeengekomen. Garantie voor door de ondernemer van derden betrokken zaken of
diensten, inclusief software en andere zaken die onderwerp zijn van een
intellectueel eigendomsrecht strekt nimmer verder dan de garantie welke aan de
ondernemer in dit kader is verstrekt. De ondernemer biedt uitdrukkelijk geen
garantie voor verbindingen met de eigen apparatuur van de klant met de door de ondernemer
geleverde aansluitingen indien daaraan eigen apparatuur van de klant gekoppeld
is, of is geweest.
13.2 De
ondernemer staat er niet voor in dat aan de klant ter beschikking gestelde
programmatuur geschikt is voor het feitelijke en beoogde gebruik door de klant.
De ondernemer garandeert evenmin dat de programmatuur zonder onderbreking,
fouten of gebreken zal werken of dat steeds alle fouten en gebreken worden
verbeterd. Evenmin garandeert de ondernemer dat de geleverde zaken en/of
diensten niet gehackt kunnen worden, dan wel niet met een virus besmet kunnen
raken, of niet geraakt kunnen worden door enig ander van buiten komend onheil.
13.3 Aanspraken
onder de garantie dienen schriftelijk te worden gemeld aan de ondernemer.
13.4 Alle
garantieaanspraken vervallen indien:
i de klant zelf
wijzigingen in en/of reparaties aan het geleverde (heeft) verricht dan wel door
derden, niet ingeschakeld door de ondernemer, laat of heeft laten verrichten;
en/of,
ii het geleverde
niet nauwkeurig wordt of is gebruikt of niet is behandeld volgens de
bijgeleverde of toepasselijke (fabrieks-) voorschriften en/of
gebruiksaanwijzing c.q. gebruikershandleiding; en/of,
iii de in de
gebruiksaanwijzing c.q. gebruikershandleiding gegeven aanwijzingen/instructies
niet of niet juist zijn of worden opgevolgd; en/of,
iv in of ten
aanzien van het geleverde een softwareaanpassing heeft plaatsgevonden die niet
door de ondernemer of zonder zijn toestemming is geschied; en/of,
v het geleverde
door de Klant wordt of is gebruikt of toegepast voor andere doeleinden dan
waarvoor het is bestemd; en/of,
vi het geleverde
wordt of is gebruikt op een wijze of voor een doel welke voor de Ondernemer
redelijkerwijs niet was te verwachten.
vii het geleverde
wordt besmet met een virus, of door een andere van buiten komende oorzaak wordt
beïnvloed.
13.5 Eventuele
(extra) kosten voor de ondernemer voortvloeiende uit omstandigheden en/of het
vaststellen van de omstandigheden die tot het vervallen van de garantie hebben
geleid, worden aan de klant doorberekend.
13.6 Voor
verbruiksartikelen en diensten geldt geen garantie.
13.7
Niet-nakoming door de klant van een of meer van verplichtingen uit enige met de
ondernemer gesloten overeenkomst voortvloeiende verplichtingen leidt tot
opschorting van de garantieverplichtingen van de ondernemer, zonder dat een
waarschuwing of aanmaning ter zake van de niet nagekomen verplichting is
vereist.
13.8 Voldoening
van de garantieplicht geldt als aanspraak onder de garantie. De ondernemer
heeft het recht om dienstverlening (zoals hernieuwde installatie van software
of configuratiewerkzaamheden) die noodzakelijk wordt door of samenhangt met
vervanging of reparatie van hardware onder de garantie als bedoeld in het
eerste lid, aan de klant in rekening te brengen.
13.9 Gedurende de
garantieperiode, zal de ondernemer naar beste vermogen eventuele gebreken
herstellen wanneer de geleverde zaken en/of diensten niet aan de voorafgaand
schriftelijk vastgelegde specificaties voldoen en dit aan de ondernemer valt
toe te rekenen. De ondernemer garandeert niet dat de geleverde zaken en/of
diensten onder alle omstandigheden zonder onderbreking of zonder gebreken zal
functioneren of dat alle gebreken zullen kunnen worden hersteld of verbeterd.
Artikel
14 - Aansprakelijkheid
14.1 Eventuele
aansprakelijkheid van de ondernemer is beperkt tot vergoeding van daadwerkelijk
geleden directe schade en is beperkt tot de waarde van de door de ondernemer
geleverde zaken of diensten. Indien de overeenkomst hoofdzakelijk een
duurovereenkomst is met een looptijd van meer dan zes maanden, wordt de voor de
waarde van de door de ondernemer geleverde zaken of diensten vastgesteld op het
totaal van de vergoedingen (excl. BTW) bedongen voor 6 maanden. De
aansprakelijkheid van de ondernemer zal in geen geval hoger zijn dan €
10.000,-, althans - indien van toepassing - het bedrag van de uitkering uit
hoofde van de door de ondernemer afgesloten algemene
aansprakelijkheidsverzekering, met inbegrip van het eigen risico dat de
ondernemer in verband met die verzekering draagt.
14.2 Onder
directe schade wordt uitsluitend verstaan:
a redelijke extra
kosten boven de kosten overeengekomen in de overeenkomst die de klant zou
moeten maken om de prestatie van de ondernemer aan de overeenkomst te laten
beantwoorden; deze vervangende schade wordt echter niet vergoed indien de
overeenkomst door of op vordering van de klant wordt ontbonden.
b redelijke
kosten die de klant heeft gemaakt voor het noodgedwongen langer operationeel
houden van zijn oude systeem of systemen en daarmee samenhangende voorzieningen
doordat de ondernemer op een voor hem bindende uiterste leverdatum niet heeft
geleverd, verminderd met eventuele besparingen die het gevolg zijn van de
vertraagde levering;
c redelijke
kosten, gemaakt ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade,
voor zover de vaststelling betrekking heeft op directe schade in de zin van
deze voorwaarden;
d redelijke
kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de klant
aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade in de
zin van deze voorwaarden.
14.3 De
aansprakelijkheid van de ondernemer voor indirecte schade, gevolgschade,
gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door
bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van de klant,
schade verband houdende met het gebruik van door de klant aan de ondernemer voorgeschreven
zaken, materialen of programmatuur van derden en schade verband houdende met de
inschakeling van door de klant aan de ondernemer voorgeschreven
toeleveranciers, alsook schade die in eerste instantie door derden werd geleden
is uitgesloten. Verder is de ondernemer niet aansprakelijk voor schade die
verband houdt met, of het gevolg is van: onderbrekingen in, of blokkeringen van
hosting, server- of internettoegang, een gebrek in de beveiliging van
opgeslagen gegevens van de klant, handelingen van andere klanten of
internetgebruikers, wijzigingen in inbelnummers, login procedure, accounts
en/of emailadressen.
14.4 Voorwaarde
voor het ontstaan van enig recht op schadevergoeding is steeds dat de klant
binnen 48 uur na het optreden van enige grond voor aansprakelijkheid van de
ondernemer deze schriftelijk bij de ondernemer meldt en de ondernemer in
gebreke stelt, waarbij een redelijke termijn tot herstel wordt gesteld en de
ondernemer ook na die termijn in gebreke blijft. Een claim voor schadevergoeding
tegen de ondernemer vervalt na verloop van één maand nadat de grond voor
aansprakelijkheid is ontstaan en de ondernemer niet op de juiste manier van de
claim in kennis is gesteld. Indien de klant de ondernemer binnen 48 uur na het
ontstaan van de grond voor aansprakelijkheid hiervan melding heeft gedaan en de
ondernemer in gebreke heeft gesteld en de ondernemer binnen een maand na het
ontstaan van de grond voor aansprakelijkheid van de claim in kennis heeft
gesteld met inachtneming van het in de voorgaande zin gestelde, vervalt de
claim indien de klant niet binnen 6 maanden na het ontstaan van de grond voor
aansprakelijkheid een procedure tegen de ondernemer start bij de bevoegde
rechtbank.
14.5 De klant
vrijwaart de ondernemer voor alle aanspraken van derden wegens
productaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product of systeem
dat door de klant aan een derde is geleverd en dat mede bestond uit door de
ondernemer geleverde apparatuur, programmatuur of andere materialen, tenzij en
voor zover de klant bewijst dat de schade is veroorzaakt door die apparatuur,
programmatuur of andere materialen.
14.6 Het bepaalde
in dit artikel alsmede alle andere beperkingen en uitsluitingen van
aansprakelijkheid genoemd in deze AVW gelden mede ten gunste van alle
(rechts)personen waarvan de ondernemer zich bij de uitvoering van de
overeenkomst bedient.
14.7 De klant is
te allen tijde verantwoordelijk voor het tijdig maken van volledige
reservekopieën van gegevens-, programma- en andere bestanden. In het geval van verlies
van data is de aansprakelijkheid van de ondernemer beperkt tot de
vervangingswaarde van de desbetreffende gegevensdragers.
14.8 Voldoening
aan de geldende aansprakelijkheidsverplichtingen en/of uitkering door de
verzekeraar van de ondernemer of betaling door de ondernemer van de
vastgestelde schade waarvoor de ondernemer aansprakelijk is geldt als enige en
algehele schadevergoeding. Voor het overige vrijwaart de klant de ondernemer
uitdrukkelijk en volledig, eveneens voor aanspraken van derden die hun oorzaak
vinden in enig facet van (w.o. de uitvoering van) de overeenkomst.
Artikel
15 - Klachtenregeling
15.1 Klachten
kunnen worden gemeld via info@ICTSpecialist.nl
15.2 Klachten
over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 48 uur volledig en
duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de Klant de
gebreken heeft geconstateerd.
15.3 Bij de
ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 Dagen, gerekend
vanaf de datum van ontvangst, beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar
langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van
14 Dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de
klant antwoord kan verwachten.
15.4 Indien de
klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat er een geschil
dat vatbaar is voor de geschillenbeslechting zoals omschreven in artikel 16 van
deze AVW.
15.5 Een klacht
schort de verplichtingen van ondernemer en klant niet op, tenzij de ondernemer
schriftelijk anders aangeeft.
15.6 Indien een
klacht gegrond wordt bevonden door de ondernemer, zal de ondernemer naar haar
keuze of de geleverde producten kosteloos vervangen of repareren.
Artikel
16 - Toepasselijk recht en geschillenbeslechting
16.1 Op
Overeenkomsten tussen de Ondernemer en de klant en ieder aanbod van de
ondernemer waarop deze AVW betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht
van toepassing.
16.2 Het Weens
Koopgedrag is niet van toepassing.
16.3 Tot
beslechting van geschillen die voortvloeien uit of verband houden met een
Overeenkomst waarop deze AVW van toepassing zijn, is de rechtbank
Noord-Nederland bij uitsluiting bevoegd.
Artikel
17 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Afwijkingen en
aanvullingen van deze AVW zijn slechts geldig indien deze schriftelijk tussen
partijen zijn overeengekomen.
Artikel
18 - Wijzigen AVW
De ondernemer kan
tijdens de looptijd van een overeenkomst deze AVW veranderen. De ondernemer
moet de gewijzigde voorwaarden dan opsturen naar de klant. Op het moment dat de
nieuwe voorwaarden nadelig zijn voor de Klant, dan kan de klant deze afwijzen
of de overeenkomst per direct ontbinden.